Kariesbehandling hos tandläkare

karies behandling stockholm

Vad är karies

Kariesangrepp börjar med att bakterier fäster vid tandytan (emaljen). Dessa bakterier har förmågan att producera syror som i sin tur fräter sönder tanden – man får karies ”hål i tanden”. Så länge tandens emaljyta är intakt finns det chans att angreppet stannar av. En liten skada kan t.o.m. läka ut av sig själv. Därför är det viktigt att man borstar tänderna extra noga, helst med fluortandkräm och använder tandtråd eller liknande.

amalgamsanering

Information efter lagning / kariesbehandling

Lite som du bör känna till vad som gäller efter en kariesbehandling.

Behandlingsprinciperna är följande:

• ”Litet” hål behandlas med komposit.
  • ”Stort” hål behandlas med komposit, porslin eller krona.
  • ”Jättestort” kariesangrepp behandlas med rotfyllning och ofta en pelarkrona eller att tanden måste tas bort.

Komplikationerna ökar med storleken på kariesangreppet, hålet i en tand, men det behöver inte vara så.

Komplikationer vid tandlagning.

• Ilningar som går över. Behandlas med Fluor.
  • Ilningar som övergår till tandvärk, då skall tanden rotfyllas.
  • Fyllningsfraktur, 6 mån garanti.
  • Tandfraktur, dvs att en del av tanden går sönder då en försvagning skett i tanden på grund av ett stort kariesangrepp. Antingen görs en ny lagning eller en rotfyllning.

Få bort karies själv

• Borsta tänderna regelbundet, gärna efter varje måltid, använd tandkräm med fluor.
  • Undvik sötsaker eller ”onödigt” socker.
  • Välj sockerfria sötsaker i den mån du har möjlighet, t.ex. sockerfria tuggummin.

Tandläkaren gör en bedömning av din kariesrisk och kommer fram till hur ofta du bör göra en kontroll av dina tänder (även kallat revision). Vanligen rekommenderar man revision 1 till 2 ggr/år där ena är rengöring och den andra är undersökning, ibland i kombination.
Undrar du över något så fråga gärna när du är här, ring oss 08 320 820

eller skicka e-post på: [email protected]